השפעת העלאת הריבית של בנק ישראל

השפעת העלאת הריבית של בנק ישראל על הריביות, החיסכון והשווקים הפיננסיים המקומיים

מבוא: מהו בנק ישראל?

בנק ישראל הוא הבנק המרכזי של ישראל. לבנק ישראל יש מונופול על השליטה על השקל. כמו כן, בנק ישראל אחראי על הפיקוח והרגולציה על הבנקים, וכן על מתן שירותים פיננסיים לממשלה.

תפקידו המרכזי של בנק ישראל הוא לשמור על יעד האינפלציה – כלומר שהמחירים לא יעלו מידי ולא ירדו מידי. יעד האינפלציה בישראל הוא הטווח 1%-3%.

מהי ריבית בנק ישראל ואיך היא נקבעת?

ריבית בנק ישראל נקבעת על ידי הוועדה המוניטרית של הבנק. הוועדה מחליטה על הריבית בין היתר על פי המלצות מחלקת המחקר הכלכלי של בנק ישראל.

הגורמים המרכזיים המשפיעים על החלטה זו הם:

– שיעור האינפלציה בארץ ובחו"ל;

– קצב הצמיחה בישראל, המשפיע הן על האינפלציה והן על התעסוקה;

– רמת הסיכון וחוסר הוודאות העולמיים, המשפיעים על הציפיות לצמיחה כלכלית ברחבי העולם.

למה בנק ישראל העלה את הריבית ב-2022?

בשנה האחרונה, בעקבות עליית האינפלציה בישראל ובעולם, החליט בנק ישראל להעלות את הריבית. נכון להיום, דצמבר 2022, ריבית הפריים עומדת על 4.75%.

איך העלאת הריבית ע”י בנק ישראל משפיעה על ריבית הפקדונות בבנקים ועל הבורסה?

ההשפעה הישירה של שינוי זה היא עלייה בשיעורי הריבית על הפיקדונות בבנקים ובמקביל על הריבית על ההלוואות והמשכנתאות הצמודות הצמודות לריבית הפריים. אגב, חשוב לזכור, שעליה באינפלציה מעלה את הריבית על ההלוואות הצמודות למדד, אז לשליטה על האינפלציה יש השפעה ישירה גם על ההלוואות. כמו כן, העלאת הריבית היא עשויה להוביל לירידה במחירי המניות עקב עלויות אשראי גבוהות יותר לעסקים ומשקי בית.

מהו פיקדון בבנק?

פקדון הוא הפקדה בנקאית היא צורה של חיסכון כסף בבנק שבו בעל החשבון יכול למשוך את הכסף שהופקד בכל עת או במועדים קבועים. הבנקים מציעים שיעורי ריבית שונים על הפיקדונות שלהם. ככל שהפקדון ארוך יותר כך הריבית שהבנק מציע עליו גבוהה יותר.

כיום, לאור העליה בריבית בנק ישראל, הבנקים מציעים פקדונות בתנאים טובים. להשוואת הריבית שהבנקים מציעים על הפקדונות הכנסו לקישור הזה

איך ריבית בנק ישראל משפיעה על הפקדונות בבנקים?

ריבית בנק ישראל משפיעה על הפיקדונות הבנקאיים מכיוון שכאשר היא עולה הבנקים הריבית שהבנקים מקבלים מבנק ישראל על כסף שהם מפקידים אצלו עולה. לכן, הבנקים יכולים להציע ללקוחות ריבית גבוהה יותר על הפקדונות שלהם.

מהם היתרונות והחסרונות של הפקדת פיקדון בבנק?

היתרון המרכזי של פיקדון בבנק הוא שאין בו סיכון. כלומר, כל עוד הלקוח לא מושך את הפקדון לפני הזמן, הבנק מתחייב לשלם את הריבית. לכן, במידה לכסף שלכם יש ייעוד ספציפי פיקדון הוא הפתרון המתאים ביותר. מאידך, החיסרון של פקדון בבנק הוא שהתשואה בו עשויה להיות נמוכה יחסית לאפיקים אחרים בסיכון יותר גבוה – מניות, אג”ח וכו’ (בממוצע ולאורך זמן ארוך).

האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות או תחליף לייעוץ או שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות באמור לעיל התחייבות להשגת תשואה כלשהיא

You are currently viewing השפעת העלאת הריבית של בנק ישראל

כתיבת תגובה